måndag 19 december 2011

Angry Birds Cake

Jag fick ett roligt uppdrag att skapa en Angry Birds tårta till en pojkes 6 års kalas. Jag måste säga att jag inte var bekant med Angry Birds sedan tidigare så enbart i forsknings syfte måste jag prova på själva spelet och det var ju hur roligt som helst så nu går min lediga tid till att spela Angry Birds :)



Önskemålet till fyllningen var nånting fräscht. Bottnet är saftig vaniljkaka och fyllningen består av jordgubbsmousse och limemousse.



Kakan är spacklad med smörkräm och dekorationerna är gjorda i marsipan och sockermassa.


Dekorationerna var roliga att göra. Mycket detaljer men då de har en relativt enkel design figurerna i sig själva så var det ganska lätt att uppnå bra resultat. Det skojiga var de olika färgerna som man skulle få fram...


Den största utmaningen var slangbellan. Jag gjorde att försök att bygga upp den dagen innan på en pinne så en skulle torka men den blev för tung och brast då den skulle resas....suck!!! 
Kom sedan på idén att bygga den i mindre bitar och sedan trä den på pinnen som jag stack ner i tårtan. Det lyckades bra men slutresultatet blev lite "klumpigare" än jag tänkt mig.


Dekorationerna har jag ankrat i tårtan med klubbpinnar och cocktailpinnar så de skulle sitta stadigt.








4 kommentarer:

  1. Liam gilla grisens blåa öga :) Tusen tack för den goda fina tårtan, kommer att rekommendera dig till andra också!

    SvaraRadera
  2. Angry Birds är SÅ coola, är helt besatt av de små fåglarna :) Och tuzingen så häftig tårta mitt gu'barn fick!

    SvaraRadera
  3. Jag e fortfarande helt imponerad! :)

    SvaraRadera
  4. Vau, jättefin tårta!! Är helt superimponerad av alla dina tårtor du gjort här. Hoppas jag får anlita dig då jag behöver tårtor till kalas o.dyl.

    SvaraRadera