fredag 17 februari 2012

Peanut Butter Chocolate Chip Cookie

Jag fick ett otroligt sug efter någonting sött....vad skulle det kunna vara??? jo, någonting med jordnötssmör,mmmm....
Det är en tid sedan som jag bakat cookies och det är ju så härligt att ha en burk hemgjorda cookies i skåpet.
Jag surfade runt lite på nätet och hittade dessa:


Recept:
Peanut Butter Chocolate Chip Cookies
190g smör, rumsvarmt
2/3 cup jordnötssmör
3/4 cup farinsocker
1/4 cup strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 cup mjöl
½tsk baksoda 
11/3 cup grovt hackad choklad
Gör såhär:
  • Väm ugnen till 190 grader
  • Blanda smör, jordnötssmör, båda socker sorterna och vaniljen tills väl blandat.( Jag använde min Kenwood och k-mixen) Skrapa kanterna ifall det behövs så allting blandas väl.
  • Tillsätt ägget och blanda.
  • Blanda mjöl och soda. Tillsätt mjölet i smörblandningen och blanda tills du har en jämn massa.
  • Tillsätt den hackade chokladen. Jag använde mig utav mjölk och vit choklad. Så välj din/dina favoriter.
  • Ta upp en degklump, stor som en golfboll, och snurra den lätt till en boll. Lägg den på en plåt med bakplåtspapper. Lägg inte degklumparna för nära varandra för de rinner ut. Platta nu till bollarna lätt och grädda dem i 10-15 minuter. De skall få lite färg.
  • Låt svalna 2 minuter på plåten och överför dem sedan till ett galler.
Tips! Det jag tänker prova nästa gång är att riva ner lite apelsin eller lime skal.

(1 cup=2.36dl)Kolla här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar