måndag 20 februari 2012

Banana cupcakes with honey frosting

Sportlovet till ära ville jag baka nånting som vi kunde ta ut med oss i pulka backen.
Receptet på cupcakesen baserar sig på Hummingbirds recept som jag gjorde några ändringar i.


Banana cupcakes

120g mjöl
140g strösocker (jag använde 40g rörsocker och 100g strösocker)
1 msk bakpulver
1tsk malen kanel
1tsk malen ingefära
1/4tsk riven muskot
en nypa salt
80g smör, rumstempererat
11/dl mjölk
2 ägg
90g mosad banan

Gör såhär:

  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Lägg 12 muffinsformar i en plåt
  • Lägg mjöl, socker, bakpulver, kryddor och smör i en bunke och blanda detta tills du har en grynig massa.
  • Häll långsamt i mjölken och vispa tills allting är välblandat
  • Tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt. Skrapa kanterna med en slickepott ifall det behövs.
  • Rör i banan moset för hand och blanda väl.
  • Skeda upp i formar till två tredjedelar.
  • Grädda ca 20 minuter
  • Låt svalna.




Honungs frosting

1cup rumsvarmt smör
1/3 cup honung
4-5 cup floursocker
ev. lite mjölk

Gör såhär:

  • Blanda smör och honung med elvisp ca 2 minuter så det är välblandat
  • Tillsätt 2cups av floursocker. Vispa först långsamt och sedan snabbare i ca 3-5 minuter
  • Tillsätt det resterande sockret lite i taget och vispa ordentligt.
  • Tillsätt lite mjölk om du vill ha en rinnigare frosting

Denna frosting är riktigt söt, men god :) Receptet hittade jag här



Cupcakesen dekorerade jag med kanel och en blomma i marsipan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar