tisdag 8 november 2011

Smörgåstårta med räkor, lax och kräftstjärtar


Åter igen en smörgåstårta. Denna gång en liknande tårta som smörgåstårta med smak från havet

Fyllning 1:

Räkor
Majonäs
Creme fraiche
Räkost
Rödlök
Dill
Salt och peppar

Fyllning 2:

Kräftstjärtar
Pepparrots färskost
Creme fraiche
Salt och peppar

Brödet är fullkorns formbröd


Tårtan är dekorerad med:

Räkor
Kallrökt lax
Kräftstjärtar
Gurka
Coktailtomat
Citron
Dill 
Machesallad
Stora kaprisbär
Ägg
"Jord" på sidorna

Jorden var ett experiment som jag fått inspiration från programmet Trädgårdsfredag. Denna gav en fin effekt på smörgåstårtan. 

Jag gjorde som följande:

Hetta upp en stekpanna och lägg i en rejäl klick med smör. Smula ca sex skivor skärgårdslimpa i smöret. Tillsätt 1 tsk fänkåls frön. Stek tills brödet fått färg. Lägg i mixer och mixa tills du har ett grovt mjöl. Strö på sidorna av kakan eller varför inte täcka hela tårtan i jord innan den dekoreras.

Tårtan överst strödda jag enbart sidorna med jord och den lilla tårtan strödde jag jord över hela innan jag dekorerade den.



1 kommentar:

  1. Fantastiskt fin smörgåstårta och genom att söka efter inspiration av mer alternativ att täcka tårtan med fann jag din "jord".
    Tror nog att jag ska testa det vid något tillfälle. :-) Just nu är min egna smörgåstårta färdig att intas när gästerna anländer.
    /Caroline

    SvaraRadera