onsdag 26 oktober 2011

Mormors 80-års tårta

Det fortsätter med tårtbeställningar. Nu var det min kära mormors tur att fylla 80. Vi handlade tillsammans innan kalaset och då råkade hon nämna att hon skulle ha lila färg på servetterna och ljusen för bordet. Detta blev min inspiration för dekorationerna på tårtan.
Tårtan är gjord på vaniljbotten och fylld med mango/persiko mousse samt rårörda jordgubbar, lyckad kombination föresten.


Tårtan är spacklad med smör/färskostkräm.


Dekorationerna består av sockermassa som jag färgat med lila pastafärg i olika nyanser. Vissa är även penslade med lite glitter och så har jag använt olika sockerkulor.


Det var svårt att hitta på något speciellt tema till en 80 åring men jag tänkte prova på några broscher, det tyckte jag kunde passa. Riktigt roliga är de att göra fast det blev lite pilligt med de småkulorna men slutresultatet är jag riktigt nöjd över.


Dekorationerna är limmade med ätbart lim.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar