lördag 10 mars 2012

Dinosaurie tårta

Jag hade glädjen att göra en 5 årings födelsedags tårta. Han älskar dinosaurier och speciellt Tyranosaurus Rex. Det han önskade sig av tårtan var vassa tänder och röda ögon och så gillar han rött.
Detta blev då resultatet.


Tårtan är fylld med blåbärsfyllning och rårörda blåbär. Botten är saftig vaniljkaka.
Tårtan är byggd utav två botten. Det under är gjort i en form med diametern 20 och det övre i en form som mäter 15 cm i diameter. Jag använde inga stöd pinnar mellan de olika bottnen utan det enda jag gjorde var att fästa dem med varandra med lite smörkräm. Sedan har jag skurit ut så jag fick en bra form på huvudet och till sist spacklade jag med smörkräm.
Att forma ett botten på det här viset var riktigt roligt!!


Dekorationerna består till största del av marsipan men några smådetaljer är gjorda i sockermassa. Tänderna har jag penslat med lite röd pasta färg för att ge ett riktigt läskigt intryck.


Party hatten har jag gjort med rispuffar och smält vitchoklad. Mängden gjorde jag lite på högt, kanske 1 dl rispuffar och 30 g smält vitchoklad. Jag gjorde en strut i passlig storlek utav smörpapper och hällde upp blandningen i denna. Struten fick sedan stelna i kylskåpet. Innan jag satte på marsipanen så spacklade jag även denna med lite smörkräm, smörpappret tog jag såklart bort :) . Hatten är sedan fäst med en cocktailpinne i tårtan.

GRATTIS MILIAM!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar