torsdag 26 april 2012

Crustader med kallröktlax

De här är perfekta som drink tilltugg eller om man vill ha nånting saltigt på kaffebordet.


Detta recept är till ca 20 st crustader

200 g kallrökt lax
150g smältost med smak av kallrökt lax
1 dl creme fraiche
Rivet skal och saften av en halv citron
salt och vitpeppar

Gör såhär:

  • hacka laxen grovt
  • blanda smältost, creme fraiche, citron och kryddor till en smet.
  • blanda i laxen
  • låt stå svalt en stund
Pensla crustaderna med smält smör och ställ i kylen en stund. Detta förhindrar att de blir mjuka.

Då jag fyller crustaderna börjar jag med ett litet salladsblad. Det kan vara bra att använda en krispigare sallads sort så att man får lite olika texturer på crustaden.
Lågg i en klick med laxröra. Toppa ev med topping. Jag har valt att göra två olika toppings till min crustader:
- finhackad rödlök
- "jord" (jag brukar använda detta då jag dekorerar sidorna på smörgåstårtor)

Avsluta med en liten dillkvist.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar